web 2.0

۱۳۸۸-۰۹-۰۸

ایّام محرمه در تقویم بهائی

در هر سال بهائی ۹ روز به نام ایّام محرّمه وجود دارد که در آن روزها بهائیان کار اداری، مالی و تجاری را تعطیل می‌کنند. این روزها یادبود مهمترین روزها و وقایع تاریخ امر بهائی هستند که از این ایّام میتوان عید رضوان که سلطان اعیاد است را نام برد و همچنین عید نوروز که آغار گر سال جدید بهائی است.
دوستان گرامی توجه داشته باشند بجز عید نوروز، بعضی از ایام با تاریخ قمری و بعضی دیگر با تاریخ میلادی میباشند (بخاطر بشارات کتب مقدس مسلمانان و دیگر کتب سایر ادیان) ایامی که داخل پرانتز روبروی تاریخ قرمز رنگ هستند ، لحاظ میشوند.

خود این تقویم یکی از نشانه های الهی بودن این امر مقدس میباشد، از آنجا که تمامی این ایام در کتب مقدسه ادیان ابراهیمی بشارت داده شده اند با وجود تفاوت هایی که بین تقویم میلادی و تقویم قمری وجود دارد... همه نشان از قدرت خداوند دارد که نه تنها اسلام و مسیحیت و گاه نامه هایشان معجزه خداوندی هستند بلکه در این دور عظیم ، هردو اختلاف بین روزهای این دو دیانت مقدس تبدیل به نقطه ی مشترکی شده... حتی این در مورد تقویم باستانی ایران صدق میکند (تقویم خورشیدی)
و اینجاست که به مقدس بودن عدد 19 پی میبریم.شاید بسیاری از اینها برای شما که اولین بار به این تقویم برخورد میکنید عجیب باشد.
برای رفع شک خودتان میتوانید به بعضی از کتب مقدس مانند کتاب "ایقان" نازله از قلم حضرت بهاءالله و کتاب "بهاءالله،موعود کتابهای آسمانی" نازله از قلم حضرت ولی امرالله مراجعه فرمایید.


۱ فروردین (یوم محرمه) (اول فروردین، ۲۱ مارس)
عید نوروز

عید صیام یا نوروز یکی از ایام محرمه در دیانت بهائی است که حضرت باب آنرا در کتاب بیان به عنوان عید مقرر کرده اند و حضرت بهاءالله نیر در کتاب اقدس این مسئله را تائید کرده‌ اند. تقویم بهائی دارای ۳۶۵ و یا ۳۶۶ روز در سالهای کبیسه است که عید نوروز آغاز کننده سال جدید بهائی میباشد.

۱ اردیبهشت، ۱۲۴۲ (یوم محرمه) (اول اردیبهشت، ۲۱ آوریل)
اظهار امر حضرت بهاءالله در باغ رضوان بغداد عید اعظم رضوان

در ۲۱ آوریل سال ۱۸۶۳ میلادی پیش از آنکه حضرت بهاءالله را از بغداد به اسلامبول تبعید کنند ایشان در خارج شهر بغداد در باغی به نام نجیبیه رسالت روحانی خویش را به عموم همراهانشان اعلام فرمودند و گفتند موعودی هستند که حضرت باب و جکیع انبیاء پیشین به ظهورشان بشارت دادند. حضرت بهاءالله به همراه ۱۱ نفر از خانواده شان و ۲۶ نفر از مؤمنین ۱۲ روز را در باغ رضوان ماندند که اوّلین روز آن را روز اوّل عید رضوان یا عید گل مینامند و روزهای نهم و دوازدهم آن هم از ایام محرمّه میباشد، پس از ۱۲ روز ماندن در باغ نجیبیه (رضوان) آنجا را به طرف استانبول ترک میکند.این ایّام سرور انگیزترین ایّام متبرکه و تعطیلات دینی بهائی است.

۹ اردیبهشت، ۱۲۴۲ (یوم محرمه) (۹ اردیبهشت، ۲۹ آوریل)
نهم عید رضوان

در نهمین روز عید رضوان مطابق با نهم اردیبهشت ماه ۱۱ نفر از عائلهء حضرت بهاءالله و ۲۶ تن از پیروانشان به باغ نجیبیه خارج شهر بغداد در ساحل رود دجله وارد شدند و این ایام که از ۲۱ آوریل (اوّل اردیبهشت) آغاز و تا ۲ می (دوازدهم اردیبهشت) ادامه دارد سرور انگیزترین ایّام متبرکه و تعطیلات دینی بهائی است که جشن گرامیداشت ایام اظهار امر جمال مبارک است.

۱۲ اردیبهشت، ۱۲۴۲ (یوم محرمه) ( ۱۲ اردیبهشت، ۲ می)
دوازدهم عید رضوان

در عصر ۲ می سال ۱۸۶۳ میلادی پس از ۱۲ روز اقامت در باغ نجیبیه (رضوان) حضرت بهاءالله به همراه ۱۱ نفر از خانواده شان و ۲۶ نفر از مؤمنین آن مکان را به سمت اسلامبول ترک نمودند.


۲ خرداد، ۱۲۲۳ (یوم محرمه) (پنجم جمادی الاول)
اظهار امر حضرت باب
اظهار امر حضرت اعلی جل ذکره نزد باب الباب (جناب ملّاحسین) در شب چهارشنبه پنجم جمادی الاولی مطابق ۲۳ می ۱۸۴۴


۸ خرداد، ۱۲۷۱ (یوم محرمه) (10 خرداد)
صعود حضرت بهاءالله

۱۸ تیر، ۱۲۲۹ (یوم محرمه) (۲۸ شعبان)
شهادت حضرت باب در تبریز

حضرت رب اعلی و جناب انیس در زمان ناصرالدین شاه به فرمان امیرکبیر در روز ۲۸ شعبان ۱۲۶۶ برابر با ۹ ژوئیه ۱۸۵۰ و ۱۸ تیر ۱۲۲۹ در میدان سربازخانه تبریز تیرباران شدند که در این واقعه مهم تاریخی میتوان به عدم موفقیت به کشتن حضرت باب و انیس در بار اول به وسیله فوج ناصری سام‌خان ارمنی با ۷۵۰ سرباز، در ۳ صف، هر صف ۲۵۰ نفر اشاره کرد که پس از تیرباران و فرو نشستن گرد و غبار و دود باروت، دیدند که حضرت باب از نظرها غایب شده ‌اند، سام‌خان فوج خود را برداشته و برد و آقاجان بیک خمسه‌ای سرتیپ فوج خاصّه، مامور این اقدام شد که منجر به شهادت حضرت رب اعلی گردید، در این بار پس از تیرباران سینه باب و محمد علی از ضرب گلوله‌ها یکی شده بود و صورتشان اندکی آزرده شده بود.

۲۷ مهر، ۱۱۹۸ (یوم محرمه) (1 محرم)
میلاد حضرت باب در شیراز

۲۱ آبان، ۱۱۹۶ (یوم محرمه) (2 محرم)
میلاد حضرت بهاءالله در طهران

حضرت بهاءالله (میرزا حسینعلی نوری) شارع دیانت بهائی در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۸۱۷ برابر با ۲۱ آبان ۱۱۹۶ در طهران و در خانواده‌ای ثروتمند متولد شدند. پدرشان میرزا بزرگ نوری از رجال دوره فتحعلی شاه و مردی ادیب و خطاط بودند که در دربار شاه ایران منصبی عالی داشتند. با ندای حضرت باب در سال ۱۸۴۴ میلادی برابر با ۱۲۲۳ شمسی در سن ۲۷ سالگی به پیروان او پیوستند و در سال ۱۸۵۱ پس از شهادت حضرت باب ایشان را به کربلا تبعید کردند و سپس از آنجا به استانبول، ادرنه و در آخر به زندان شهر عثمانی یعنی عکا واقع در اراضی فلسطین تبعید شدند. جمال مبارک درسن ۷۵ سالگی در سال ۱۸۹۲، ۷۰ روز پس از نوروز صعود نمودند و آرامگاهشان در شهر عکا به نام روضه مبارکه قبله بهائیان عالم است.


ایام محرمه امسال (سال 1388 شمسی) به ترتیب زیر میباشد (با احتساب نوع سال):
عید صیام و عید نوروز: 30 اسفند سال 1387 ( 20 مارس میلادی )
اول عید رضوان: 31 فروردین ( 20 آپریل میلادی )
نهم عید رضوان: 8 اردیبهشت ( 28 آپریل میلادی )
بعثت حضرت اعلی: 10 اردیبهشت ( 30 آپریل میلادی )
دوازدهم عید رضوان: 11 اردیبهشت ( 1 می میلادی )
صعود حضرت بهاءالله: 7 خرداد ( 28 می )
شهادت حضرت اعلی 29 مرداد ( 20 آگوست میلادی )
تولد حضرت اعلی: 27 آذر ( 18 دسامبر میلادی )
تولد جمال قدم: 28 آذر ( 19 دسامبر میلادی )


منبع (با اصلاح و تکمیل شخصی): http://bahaical.org/calendar.aspx?ln=fa

2 comments:

ناشناس گفت...

سلام ازاینکه مارابااین دین آشنا میکنید ممنون میباشیم من دوست دارم بیشتر با این دین آشنا بشم وهمچنین باکسی که پیرواین دین باشد گفتگو کنم زیرا سوالات زیادی دارماگر امکان دارد کسی رابه من معرفی کنید باتشکر

صامت گفت...

الله ابهی دوست عزیز،
هر سوالی بود در همین بخش نظرات مطرح بفرمائید با عنایت جمال مبارک مطمئنا بدون پاسخ نخواهد ماند.
سوالاتتان را با ترتیب اهمیت با شماره گذاری در بخش کامنت بلاگ پست کنید تا جواب را در صفحه ای مجزا قرار دهیم.
با تشکر / صامت

ارسال یک نظر

برای اینکه نام و آدرس اینترنتی تان را بنویسید از قسمت: "نظر به عنوان" گزینه ی: "نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب نمایید و گزینه های ظاهر شده را کامل کرده و ثبت کنید.
توجه :نظرات شما تائید و سپس نمایش داده خواهند شد و هیچ نظری بدون تائید مدیریت در این قسمت نمایش داده نخواهد شد.
به یاد داشته باشید ادبیات نگارشی شما،نشاندهنده ی نزاکت و شخصیت خانوادگی شماست.