web 2.0

۱۳۸۹-۰۸-۱۱

احبای عزیز هشیار باشند

دوستان عزیز

شنیده شده که اخیراً برخی از افراد، اعم از زن و مرد، که هویت آنها ناشناخته است، با استفاده از وسایل ارتباط اجتماعی، مانند تلفن، ای‎میل، و سایر شبکه‎های مشابه، به طرح مطالبی مشکوک می‌پردازند که مقصد از آن پاشیدن بذر شکّ و تردید در اذهان و تخریب بنیان خانواده‎های جوان است. این افراد به روش‌های گوناگون عمل می‎کنند و در نتیجه با ایجاد بدبینی و بدگمانی، یا حتّی با برقراری ارتباطاتی خارج از محدودهء خانواده، اساس عائله را تخریب کرده صدماتی جدّی به فرد و جامعه وارد می‌آورند.

آغاز اینگونه اقدامات ممکن است به صورت طرح دوستی‎هایی خارج از حیطهء اخلاق خانوادگی باشد؛ گاه این قبیل افراد، در قالب ناشناسی دلسوز، به بیان شبهات و تهمت‎هایی می‌پردازند که توجّه به آن می‌تواند ایجاد حسادت یا بدگمانی نسبت به همسر نماید. در هر دو صورت، مقصد نهایی از میان رفتن صفا و خلوص بین اعضاء خانواده و نهایتاً فروپاشی کانون عائله است. افرادی از این دست، ابتدا به جمع‌آوری اطّلاعاتی دقیق از خانواده پرداخته و مجهّز به این آگاهی‌ها به میدان می‌آیند و با مطرح کردن جزئیات زندگی افراد، و گاه حتّی مشکلات احتمالی آنها، سعی در جلب اطمینان طرف مقابل به صحّت اظهاراتشان می‎کنند تا بعداً بتوانند بذر پلید بدگمانی را در زمینهء ذهنی آماده شده بکارند. بدیهی است که این اقدامات سازمان‌یافته از جای دیگر نشأت گرفته هدایت می‎شوند.

در برخی موارد، افراد جوانی که هدف این اقدامات هستند، خودشان متوجّه غیرعادّی بودن این قبیل ارتباطات می‎شوند؛ امّا، چند ارتباط محدود و ظاهراً بی‎هدف، که به صورت پرسش و پاسخ عملی می‎شود، اطّلاعاتی را در اختیار اینگونه افراد قرار می‎دهد، یا ارتباطی محدود را رقم می‎زند، که بعداً به صورت نقطهء ضعف و مدرک مورد سوء استفاده و اخّاذی‎های غیراخلاقی واقع می‎شود.

پیشنهاد می‎شود در صورت مشاهدهء چنین موارد مشکوکی، یاران عزیز اوّلاً از پاسخ دادن به سؤالات آنها، اعم از مثبت و منفی، قویّاً خودداری نمایند؛ زیرا هر نوع گفتگویی، حتّی در قالب مخالفت با نظرات آنها، به نوعی دالّ بر معطوف شدن توجّه به گفتار آنها است و به هر حال می‌تواند وسیله‌ای برای سوء استفادهء آنها قرار گیرد. ثانیاً، توصیه می‎شود در صورتی که چنین تماس‌هایی برقرار شود، حتماً با افرادی موجّه، موقّر و مورد اعتماد از اعضاءجامعه مشورت نمایند و نظرات آنها را جویا شوند. البتّه تمسّک به حبل مشورت راه‎‌گشای بسیار از مسائل و سبب حلّ مشاکل خواهد گشت.

در هر حال، به نظر می‎رسد اطّلاع‎رسانی گسترده و بالا بردن میزان دقّت و حسّاسیت در بین آحاد اعضاء جامعه می‌تواند از بروز اینگونه مشکلات و شیوع آنها به شدّت جلوگیری نماید یا از تکرار آنها به میزان چشمگیری بکاهد.

0 comments:

ارسال یک نظر

برای اینکه نام و آدرس اینترنتی تان را بنویسید از قسمت: "نظر به عنوان" گزینه ی: "نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب نمایید و گزینه های ظاهر شده را کامل کرده و ثبت کنید.
توجه :نظرات شما تائید و سپس نمایش داده خواهند شد و هیچ نظری بدون تائید مدیریت در این قسمت نمایش داده نخواهد شد.
به یاد داشته باشید ادبیات نگارشی شما،نشاندهنده ی نزاکت و شخصیت خانوادگی شماست.