web 2.0

۱۳۸۹-۰۲-۰۹

نماز آیات بهائی


پاسخ من به "عقیده بهائیان در مورد خواندن نماز آیات چیست؟" در سایت آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی و همکاران محترم،
با اینکه هیچکس از نیت دیگران اطلاعی ندارد و بنده حقیر نمیدانم نیت جنابعالی و همکاران در بررسی کتب بهائی "نقد بدون پیش داوری"ست یا "مهرتائید به پیش داوری های پیشین"،لذا با نادیده گرفتن این موضوع که احکام آئین بهائی را در بخش "ادیان ساختگی" قرارداده اید، سعی میکنم برحسب وظیفه پاسخ بیطرفانه ای به شما بدهم،هرچند منتشر شدنش را در این سایت بعید میدانم:
اصل و فرع دیانت بهائی و اسلام کاملا جدا از هم هستند،در دیانت بهائی برخلاف اسلام که همه چیز در احکام خلاصه میشود،تاکید شدیدی به اعمال و نیّات شده. لذا باین نکته هم باید اشراف داشته باشید که چنین طرز تفکری نیاز به نماز دسته جمعی یا نماز آیات نخواهد داشت،درکل بحث نماز و نیایش با خداوند در آئین بهائی،بحث جزئیات سجده و رکوع نیست،بحث مصاحبتی است خصوصی و عاشقانه با خداوند متعال که این همصحبتی در گیرو دار فرع ها نیست بلکه متوسل به نیت فرد نمازگزار است.
از طرفی ایمان قلبی به خداوند را هیچوقت نمیتوان در قالب عمل ریخت مگر اینکه آنقدر محدود و کم و کوچک باشد که درچند حرکت خلاصه شود زیرا توصیف جمالش خارج از تصور ذهن بشر و زبان ، ناتوان از ذکر شکر نعماتش است . این صحبت شما جز توهین به اعتقادات خوانندگان،حرف بیشتری نیست و خدایی نکرده ممکن است کسی به اطلاعات دینی شما دراین مورد شک کند
و اما در مورد بیان پایانی جنابعالی که فرمودید "...درحالی که اسلام هنگام بروز خطرات عمومی مردم را دعوت به سوی خدا می کند، "میرزا بهاء" مردم را از نماز آیات بی نیاز دیده و آنرا ساقط کرده است". لطف کنید همان آیه ای که در ابتدای نوشته تان از کتاب اقدس آوردید مراجعه کنید!! نماز آیات ساقط نشده و ازواجبات نیز نیست. ولی اگر این موضوع اهمیتی نداشت حرفی درباره اش زده نمیشد و آیه ای برای تلاوت آورده نمیشد و کدام پاسخ برای شما بهترین از این که در کتاب اقدس فرموده اند: "اوامر مرا به خاطر محبتی که به جمالم دارید اجرا نمایید" که این جمال مبارک،همان آیینه ای است که نور را منعکس میکند و اشاره به خود حضرت معنا دارد.
درضمن شما فقط یاد خدا در هنگام حوادث را به چند سجده و رکوع محدود میکنید درحالیکه دامنه ی عبارت "اذکروا الله بالعظمة و الاقتدار انّه هو السمیع البصیر" بسیار وسیع است و خواننده بهائی طبق اعتقاداتی که دارد هم میتواند نماز کبیر تلاوت کند،هم میتواند مناجات بخواند،هم میتواند اسم اعظم را ذکر کند و تمامی کارهایی که باعث میشوند به عظمت خداوند پی ببرد.
بهرحال امیدوارم جنبه ی روشنفکرانه قضیه را در تفسیرات دانشمند مآبانه تان در احکام بعدی کتاب اقدس مدنظر داشته باشید هرچند برخلاف شما که همیشه دشمنی میکنید در این صدو اندی سال که دیانت بهائی نازل شده یک متن نقل شده از فردی بهائی در رد عقاید اسلامی نوشته نشده و حتی در دنیای کنونی در اینترنت هم نمیتواتید چنین متنی را بیابید.
با تشکر
"صامت"

0 comments:

ارسال یک نظر

برای اینکه نام و آدرس اینترنتی تان را بنویسید از قسمت: "نظر به عنوان" گزینه ی: "نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب نمایید و گزینه های ظاهر شده را کامل کرده و ثبت کنید.
توجه :نظرات شما تائید و سپس نمایش داده خواهند شد و هیچ نظری بدون تائید مدیریت در این قسمت نمایش داده نخواهد شد.
به یاد داشته باشید ادبیات نگارشی شما،نشاندهنده ی نزاکت و شخصیت خانوادگی شماست.